Ce este si ce contine SAF-T (D406)
SAF-T (D406) este o raportare lunara/trimestriala, obligatorie pentru contribuabilii mari si mijlocii ce cuprinde informatii foarte detaliate din contabilitatea si gestiunea unei companii.
Este structurata in jurul unui fisier XML care trebuie generat respectand o anumita formatare.
SAF-T are mai multe sectiuni care trebuie completate: unele obligatorii luna /trimestrial, altele doar la cererea ANAF sau anual.
Schematic, SAF-T are urmatoarea structura:
- sectiunile marcate cu portocaliu sunt obligatorii si trebuie raportate lunar/trimestrial
- sectiunile marcate cu gri fac referire la stocuri si se raporteaza la cerere
- sectiunile marcate cu albastru fac referire la imoblizari si se raporteaza anual.
Pe scurt, despre structura SAF-T:
- Header: datele de identificare ale companiei
- MasterFiles: aici se gasesc nomenclatoarele companiei:
- GeneralLedgerAccounts: lista de conturi contabile cu solduri initiale (cele de la inceputul perioadei de raportare) si solduri finale
- Customers: lista de clienti, codificati dupa un anumit model, in functie de tara si status TVA. Este posibil ca un client sa apara de mai multe ori daca are mai multe statusuri de TVA pe documente sau daca se folosesc mai multe conturi contabile pentru acestia
- Suppliers: lista de furnizori. Similara cu lista de clienti
- TaxTable: lista de coduri de taxa folosite pe tranzactii. Pentru fiecare tranzactie taxabila cu TVA sau cu retinere la sursa se foloseste un anumit cod de taxa. Ex. pentru o achizitie cu TVA 19% avem codul de taxa 301101
- UOMTable: lista de unitati de masura folosite pe tranzactii. Se completeaza cu UM dintr-un nomenclator standard.
- AnalysisTypeTable: lista de centre de cost folosite in cadrul companiei
- MovementTypeTable: lista de miscari de produse. In acest moment nu este inclusa in declaratie.
- Products: lista de produse folosite pe tranzactii
- PhysicalStock: detaliile despre stocul fizic. In acest moment nu este inclusa in declaratie.
- Owners: detalii despre proprietarii stocului. In acest moment nu este inclusa in declaratie.
- Assets: lista de imobilizari.
- GeneralLedgerEntries: contine toate datele din registru jurnal al companiei pe perioada raportarii
- SourceDocuments: lista de documente justificative
- SalesInvoices: lista de facturi de vanzare cu detalii pe produse si servicii
- PurchaseInvoices: este lista de facturi de achizitie
- Payments: lista de incasari si plati
- MovementOfGoods: detaliile despre miscarile de stocuri. In acest moment nu este inclusa in declaratie.
- AssetTransactions. lista de tranzactii cu imobilizari.